sunnuntai 16. helmikuuta 2014

Kotihirviö

Olen pari viimeistä viikonloppua leikkinyt kotihirviötä. Oikea termi olisi kai kotiäiti, mutta koska en ole äiti, niin olen sitten kotihirviö. Ja hormonimonsteri, mutta ei siitä sen enenpää.
Mitä kaikkea olen sitten tehnyt?
Edelliseen blogikirjoitukseen viitaten, kun olen miettinyt sitä leipuri-kondiittoriksi opiskelemista, niin olen leiponut. En mitään kauhean vaikeaa, tai kauhean paljon, mutta leiponut silti. Viime viikonloppuna vaniljatäytepullia, ja tänä viikonloppuna pellavansiemensämpylöitä. Ja molempia on kehuttu! Hyvä minä, reseptit ja kuvat saatte lopuksi.

Suunnitelmia
Minulla on tässä ollut tekeillä vähän elämääni helpottavia suunnitelmia (samoin muidenkin elämää..), joista toinen toteutuu mahdollisesti keväällä ja toinen syksyllä. Pitäkää peukut pystyssä!

 Vaniljatäytepullat
5dl maitoa
50g tuorehiivaa
1tl suolaa
2dl sokeria
1 rkl kardemummaa
13-15dl jauhoja 
150g voita
Täyte
100g voi
1dl sokeri
1rkl vaniljasokeri
(Halutessasi voit laittaa vielä 1dl mantelirouhetta, mutta itse vihaan mantelia, joten en sitä käytä).
Huoneenlämpöiset raaka-aineet! Laita hiiva kädenlämpöiseen maitoon. Lisää suola, sokeri ja kardemumma. Lisää 1/2 jauhoista, vaivaa voimakkaasti. Lisää loput jauhot > alusta, ja lisää lopuksi sulatettu voi. Peitä taikina ja kohota kaksinkertaiseksi. Laita kohonnut taikina leivitetylle alustalle ja jaa puoliksi. Kauli palat suorakaiteiksi, lisää täyte, rullaa ja leikkaa saman kokoisiksi paloiksi. Peitä ja kohota 30-45min. Voitele. Paista uunissa 225'C 8-12min.

Pellavansiemensämpylät
5dl vesi
50g tuorehiiva
1tl suola
ripaus sokeria
10dl jauhoja
n. 1dl pellavansiemeniä
0,5dl öljyä
Lämmitä vesi kädenlämpöiseksi ja lisää hiiva. Laita sekaan suola ja sokeri. Lisää puolet jauhoista ja pellavansiemenet, vaivaa. Lisää loput jauhot ja alusta. Lisää öljy. Kohota 30min. Muotoile kohonneesta taikinasta haluamasi kokoiset sämpylät haluamallasi tavalla (itse otan vain suunnilleen saman kokoisia paloja taikinasta ja pyörittelen ne palloiksi). Paista uunissa 225'C 10-15 minuuttia.

Nam!
~Jojo

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Muistathan kommentoida nätisti (: